1 Aralık 2012 Cumartesi

Çift Soyadı mevzusu!

Sabah sabah ekşisözklükte çift soyadı kullanan kadınlar diye bir entry gördüm ve ben de onlardan biri olduğum için okudum da okudum. Geçen günlerde THY' nin gafı geldi bir de aklıma çok pis bilendim içten içe!


O kadar çok insana dert olmuş ki çift soyadı kullanan kadınlar, şöyledir böyledir, erkeğine ait değildir, feministtir, ne gerek vardır falan...Ortada kanuni bir hak var, tercih hakkın da var ister eşinin soyismini tek başına kullan ister her ikisini de. Bence bu durum iki insandan başka kimseyi ilgilendirmez.  Evleniyorsunuz ve her iki tarafın da hayatı değişiyor, ama kadının soyadı da değişiyor! Şimdi bu durumda yıllardır kullandığın, heryerde ismin ve soyismin telaffuz edildiğinde dönüp baktığın, benim gibi imzasında bile soyadını kullanan birisiyseniz onu bırakıp tek eşinin soyismini kullanmak zor gelebilir bence çok doğaldır. İki soyismini de kullanmam aramızda 2 dakikadan fazla konuşulmamıştır, ben istedim eşim saygı gösterdi. Şimdi herhangi biryerde adımı sorduklarında dikkatle ve özenle her ikisini de kullandığımı belirtir. Şimdi bunun aidiyetle, feministlikle ne ilgisi var? Bir kere feminist dediğin evlenir mi? Böyle bir tezat yok! yada birine ait olmak ne demek böyle bir eziklik var mı? Aitlik soyisimle mi oluyor? Bu ülkede zorla evlendirilen kadınlar yok mu, çocuk gelinler yok mu? onlar evlenince kocasının soyadını aldı diye herşeyiyle onlara mı ait oluyorlar?

 Evlenip aile kuruyorsun, çocuklarınız olacak, onların soyismi babasından sen onlardan ayrı 2 soyismi olan bir anne olacaksın bir bütün olamayacaksınız diyenler olabilir. o zaman ben de şöyle diyorum evlenip ailelerinden ayrılmış insanlara yeni bir soyadı alabilirsin denilmiyor ki erkeğin soyundan gelen isim kullanılıyor (gerçi kadından gelen de yine babanın soyundan geliyor diyenler olacak). Gerçekten gönül isterdi ki karşılıklı iki insan da 2 soyismi alsın, sonuçta bu "soy" tek taraflı değil! Çocuklar da hem annesinin hem babasının soyuna dahil olsun! Tabiki bu fikrin çok ütopik olduğunun farkındayım. Yani ben 2 soyadımı da kullanıyorum diye çocuğum olduğunda bütün olamayacağım gibi bir düşüncenin zerresi yok, aile bütünlüğü böyle şeylerle sağlanmaz! Karşılıklı aşkınızı, saygınızı, huzurunuzu kaybetmeyin, özgürlüklerinizin farkında olun bence yeterli!

10 yorum:

  1. ben de sana katılıyorum cnm, çok normal bişey iki soyadı kullanmak insanların bunu aşmış olması lazım artık. Bazen kadınlar iş hayatında eski soyadlarıyla tanındıkları için mecbur bile kalıyorlar iki soyadı kullanmaya. Gerçi benim gibi uzun soyadı olanlar evlenince eşlerinin de soyadı uzunsa napıyolar çok merak ediyorum, sınava girsem öyle kutucuklara adım sığmaz:)))

    YanıtlaSil
  2. Çok güzel yazmışsın tatlım. Ben de iki soyadı almama rağmen eşiminkini hiç kullanmıyorum bile. Hala bütün işlemlerimi eski soyadımla yaypıp soranlara sadece onu söylüyorum. Sadece blog için adres alırken onunkini kullanmıştım o da adımı aratan herkes bulmasın diye sonra zaten herkes blogu öğrenince onda da artık kendi soyadımı kullanıyorum:)

    YanıtlaSil
  3. valla canım süper yazmışsın ben de iki soyadı kullananlardan biri olarak thy başta olmak üzere bununla ilgili ileri geri konuşanları kınıyorum müsadenle de bi s*rin gidin diyorum. benim kararım bu kime ne yani. öyle bi kalemde neden atayım ki soyadımı istemediğim sürece töbeeee

    YanıtlaSil
  4. ben kendi tercihimle sadece eşimin soyadını kullanıyorum. buna da yorum yapan çok. yok efendim ben kocam uğruna ailemi bir kenara atıyormuşum, olayın geldiği boyuta bak :) herkes yorumunu ve yargısını kendine saklasın.

    YanıtlaSil
  5. Herkes içinden geleni yapsın canım... İster tek, ister çift :)))

    YanıtlaSil
  6. bana bırakmış olduğunuz yoruma cevabımı bloğu ma yazdım ama belki dönmezsiniz diye burada da tekrarlayayım.Boşnak mantısı ile ilgili orada kullanılan malzemeler çiğden kullanılıyor.Tarif Sofra dergisinin Eylül sayısından.Dergim kayıptı.buldum.tecrübelerimizi paylaşarak bilgimizi arttırmaya çalışıyoruz blog la rımız da...Soyadı tercihi eşlerin kararı bence ...başkasına yorum yapmak düşmez diye düşünüyorum.takipçiniz oldum.tekrar beklerim.sevgiler...

    YanıtlaSil
  7. bence bu tartışmalara kafa yormaya hiç gerek yok. isteyen istediği şekilde kullanır adını soyadını. evlenince kendi soyumuzu inkar mı ediyoruz da, yoksayıp hiç tanımadığımız bilmediğimiz bi soyun adını benimseyeceğiz? saçmalık.. çift soyadını sonuna kadar destekliyorum ben.

    YanıtlaSil
  8. Ben de iki soyadı kullananlardanım, eşimle aramızda bunun konusu bile olmadı desem yeridir. Ben "iki soyadı kullanıcam ne dersin" dedim o da "oluur" dedi. Bu kadar :) Bence bazıları hala bazı şeyleri aşamamış ki bu durumu erkeklikleriyle ilişkilendirip başka yerlere çekiyorlar. Bence çok da önemsiz bir konu. İsteyen istediği şekilde kullanır yani.

    YanıtlaSil
  9. Efendim her ne kadar blogda eşimin soyadını kullansamda bende iki soyadı olanlardanım ve bundan da çok memnunum...
    Sonuçta herkez dilediğini yapmakta serbest gerisi teferruattır...
    Sevgilerimle...

    YanıtlaSil
  10. Ben de eşime sadece bir defa ben kendi soyadımı da kullanmak istiyorum dedim o da nasıl istersen öyle kullan canım dedi ve 1,5 yıldır çift soyadı ile yaşıyorum. Hatta işyerindeki mail adresimi değiştirmedim bile ve eşim de bunu bildiği halde hiç de neden değiştirmiyorsun demedi. bu mantıkla eşim de bana karşı aidiyet hissetmiyor olmalı ki evlenmeden önceki soyadımla olan mailimi değiştirmemi istemiyor :)
    Boş işler bunlaaar. Siz mutlu musunuz, gerisi yalan :)

    YanıtlaSil

değerli yorumunuz için teşekkürler:))